HOP TIL - JUMP TO

HISTORISK INFORMATION   -   HISTORICAL INFORMATION
DESIGNS ÅRSTAL ORDEN   -   DESIGNS YEARLY ORDER
SIGNATUR EKSEMPLER   -  
SIGNATURE EXAMPLES
 

 
TORA URUP
1960
 
HISTORISK INFORMATION   -   HISTORICAL INFORMATION

Website: http://www.toraurup.dk/

Uddannet som designer.

1982-1983 Keramisk værksted, Tokoname, Japan.
1984-1989 Skolen for Brugskunst, Keramik og glas, København.
1992-1994 Royal College of Art, MA-degree London.
1995- Tilknyttet Royal Copenhagen, som designer.
2001- Opretter eget design firma.

Tora Urup er repræsenteret på:

Statens Kunstfond.
Kunstindustrimuseet, København.
The Museum of Art and Design, Helsinki.
Ebeltoft Glasmuseum.

Udmærkelser:

1990 Pilchuck Glass School Stipendie.
1990-1993 Ellen og Knud Dalhoff Larsens Fond
1993-1996 Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond.
1995 Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond.
1998 Keramik bankens rejselegat.
1999 Statens Kunstfonds tre-årige arbejdslegat.
 

DESIGNS ÅRSTAL ORDEN   -   DESIGNS YEARLY ORDER
URUP, TORA
ARTGLASS "NO NAME"
Klik på foto eller link for at gå til brugskunst glas siden for denne designer - Click on photo or link to go to the art glass page for this designer.
1995
Tora Urup, Holmegaard Glasværk
Royal Copenhagen
U1
Klik på foto eller link for at gå til brugskunst glas siden for denne serie - Click on photo or link to go to the art glass page for this series.
1999
Tora Urup, Holmegaard Glasværk
Royal Copenhagen
U2
Klik på foto eller link for at gå til brugskunst glas siden for denne serie - Click on photo or link to go to the art glass page for this series.
2001
Tora Urup
Holmegaard Glasværk

SIGNATUR EKSEMPLER

Gravering af signatur på glas emner ses fra ca. 1940 og frem til slutning af 1980'erne start af 1990'erne, hvorefter signering via laser teknik begynder at blive udbredt.

Det er mit indtryk at gravering af signatur på produktions emner har været tilfældigt i forhold til hvor meget der blev graveret af den samlede produktion og ret afgørende hvor meget tid personale havde i overskud til at udføre den ret tidskrævende proces.

I slutningen af 1980'erne synes signerede eksemplarer at være i noget mindre antal end det man kan se i 1960'erne og 1970'erne, kan skyldes at man stadig i denne periode stadig havde en del slibere og gravører beskæftiget.

Unika og prøveemner til forskel blev alle påført en signering enten af den pågældende glaspuster, ansat der var dygtig til gravering eller også designeren selv.
 

SIGNATURE EXAMPLES

Engraving of signature on glass is to be seen approx. 1940 and proceeds to the end of 1980s and start of the 1990s, after that signature is beginning to be done by laser technique.

It is my impression that engravings of signature on production subjects has been random done as to how many items of the production that did receive a signature, did depend very much on how much spare time employees to do this quit time consuming process.

In the end of the 1980s it seems that signature to items is quit less in numbers than you will find in the 1960s and the 1970s, perhaps that is due to that there still was quit a few cutters and engravers employed yet.

Unique (one of a kind) items, test items (mostly 2-9 items) was all engraved with signature often done bye the glassblower, an employee a skilled engraver or even the designer self.

 

 

 

 
[Startside] [Glas museum - Glass museum] [Mine links - My Links]

Alt indhold på hjemmesiden tilhører og er copyright www.HarderNet.dk
Kopiering, eftertryk eller anden gengivelse af billeder og tekst er ikke tilladt, uden skriftlig tilladelse.

Dansk glasværks reference museum - www.hardernet.dk - Danish Glassworks resource museum

All content on this website is copyright of
www.HarderNet.dk
Do not copy, reprint or otherwise redistribute the text or images on this site without the express permission.

 

Locations of visitors to this page