HOP TIL - JUMP TO

HISTORISK INFORMATION   -   HISTORICAL INFORMATION
DESIGNS ÅRSTAL ORDEN   -   DESIGNS YEARLY ORDER
SIGNATUR EKSEMPLER   -  
SIGNATURE EXAMPLES
 

 
VIVIANNA TORUN BÜLOW-HÜBE
1927 - 2004
 
HISTORISK INFORMATION   -   HISTORICAL INFORMATION
Vivianna Torun Bülow-Hübe er født i 1927 i Malmö og uddannet som sølvsmed.

1945-1950 Sølvsmed på Konstfackskolen i Stockholm.
1948 Eget værksted i Sverige.
1956 Eget værksted i Frankrig og efterfølgende også i Tyskland.
1967- Samarbejde indledt med Georg Jensen Sølvsmedie.
1978 Flytter til Jakarta i Indonesien. Virker som designkonsulent i social stiftelse.
1998 Designer i glas på Holmegaard Glasværk

Vivianna Torun Bülow-Hübe er repræsenteret på:

Nationalmuseum og Nordiska Museet i Stockholm.
Musée Picasso i Antibes.
Malmö Museum, Malmö.
Röhsska Museet, Göteborg.
Kunstindustri-museerne i København, Bergen og Oslo.
The Worshipful Company of Goldsmiths i London.
Juleum i Tyskland.
Brighton Museum i England.
Museum of Modern Art og Cooper-Hewitt Museum i New York.
Musée des Arts Decoratifs i Paris og Montreal.
Le Louvre i Paris.
Chateau Musée de Cagnes sur Mer i Frankrig.
Museum of Fine Arts i Montreal.
Neue Sammlung i München.
Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg.

Udmærkelser:

1954 Sølvmedalje ved 10. Triennalen di Milano.
1960 Guldmedalje ved 12.Triennalen di Milano.
1960 Lunningprisen.
1965 Svenska Statens Store Arbetsstipendium.
1983 Udnævnt til hæderssmed i Föreningen för Nutida Svenskt Silver, Stockholm.
1992 Prins Eugen Medaljen overrakt af Kong Carl XVI Gustaf af Sverige for fremragende kunstnerisk virke.
1996 Æresborger i Biot Sydfrankrig.
1998 Design Plus prisen, Frankfurt.
1999 Honorary Life Fellowship, Design Institute of Australia.
1999 Sveriges Bildkonstnärsfonds Store Stipendium 1999.

Litteratur:

"TORUN. Samtaler med Vivianna Torun Bülow-Hübe" af Ann Westin, udgivet af Carlssons Bokförlag, Stockholm, 1993 (revideret i 1999).
 

DESIGNS ÅRSTAL ORDEN   -   DESIGNS YEARLY ORDER
BÜLOW-HÜBE, VIVIANNA
ARTGLASS "NO NAME"
Klik på foto eller link for at gå til brugskunst glas siden for denne serie - Click on photo or link to go to the art glass page for this series.
1998
Vivianna Torun Bülow-Hübe
Royal Copenhagen - Holmegaard
KRAVEKRUKKE
Klik på foto eller link for at gå til brugskunst glas siden for denne serie - Click on photo or link to go to the art glass page for this series.
1988
Vivianna Torun Bülow-Hübe
Royal Copenhagen, Holmegaard
"SMYKKE" KUNSTGLAS
Klik på foto eller link for at gå til brugskunst glas siden for denne serie - Click on photo or link to go to the art glass page for this series.
1999
Vivianna Torun Bülow-Hübe, HG
Royal Copenhagen
HIDDEN HEART
Klik på foto eller link for at gå til brugskunst glas siden for denne serie - Click on photo or link to go to the art glass page for this series.
2000
Viviana Torun Bülow-Hübe
Holmegaard Glasværk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

SIGNATUR EKSEMPLER

Gravering af signatur på glas emner ses fra ca. 1940 og frem til slutning af 1980'erne start af 1990'erne, hvorefter signering via laser teknik begynder at blive udbredt.

Det er mit indtryk at gravering af signatur på produktions emner har været tilfældigt i forhold til hvor meget der blev graveret af den samlede produktion og ret afgørende hvor meget tid personale havde i overskud til at udføre den ret tidskrævende proces.

I slutningen af 1980'erne synes signerede eksemplarer at være i noget mindre antal end det man kan se i 1960'erne og 1970'erne, kan skyldes at man stadig i denne periode stadig havde en del slibere og gravører beskæftiget.

Unika og prøveemner til forskel blev alle påført en signering enten af den pågældende glaspuster, ansat der var dygtig til gravering eller også designeren selv.
 

SIGNATURE EXAMPLES

Engraving of signature on glass is to be seen approx. 1940 and proceeds to the end of 1980s and start of the 1990s, after that signature is beginning to be done by laser technique.

It is my impression that engravings of signature on production subjects has been random done as to how many items of the production that did receive a signature, did depend very much on how much spare time employees to do this quit time consuming process.

In the end of the 1980s it seems that signature to items is quit less in numbers than you will find in the 1960s and the 1970s, perhaps that is due to that there still was quit a few cutters and engravers employed yet.

Unique (one of a kind) items, test items (mostly 2-9 items) was all engraved with signature often done bye the glassblower, an employee a skilled engraver or even the designer self.

 

 

 

[Startside] [Glas museum - Glass museum] [Mine links - My Links]

Alt indhold på hjemmesiden tilhører og er copyright www.HarderNet.dk
Kopiering, eftertryk eller anden gengivelse af billeder og tekst er ikke tilladt, uden skriftlig tilladelse.

Dansk glasværks reference museum - www.hardernet.dk - Danish Glassworks resource museum

All content on this website is copyright of
www.HarderNet.dk
Do not copy, reprint or otherwise redistribute the text or images on this site without the express permission.

 

Locations of visitors to this page